Thursday 19 July 2007

Jag vill, jag vill, jag vill!

Jag vill så fruktansvärt mycket.
Allt på samma gång helst.

Men det går ju inte, man kan inte äta kakan och behålla den.

Just nu vill jag hemskt gärna ha en laptop.
Varför får jag aldrig min bonus på jobbet?

Här kommer lite information om mig.

Jag är svensk bosatt i London.
Inte mitt i smeten. I utkanten, men fortfarande Londons zon.

Jag jobbar inom kundservice. Oh så elegant.
Nej, men det betalar hyran.
Eftersom jag pratar 2 språk får jag bättre lön än de engelska på jobbet. Suckers.
Jag började jobba på den engelska marknaden från början.
Jag började jobba här 23 November 2006.
I februari 2007 samlades alla till ett möte, alla som sitter och tar telesamtal från alla marknader.
Sverige, Norge, Danmark, Finland, Italien, Tyskland, Holland, Frankrike etc.
Vi visste att det var något stort på gång, de skulle tom stänga ner telefonlinjerna från klockan 15.00 och framåt.
De stänger aldrig telefon linjerna.

Vi fick veta att mötet skulle ta ca 2 timmar.
Det var väldigt spänt timmarna innan.
Det var rusningstrafik inne på damernas toalett men ingen låtsades om något.

Vi samlades till mötet, alla temp jobbare på 2a våningen och alla anställda på första.
Jag var på andra våningen.
Jag blickade ut över alla i rummet och viskar skojandes till min kollega "Your all fired!"

Jag hade rätt.
Så gott som.

Det går så otroligt bra för företaget att vi inte klarar av att upprättahålla en proffesionell kundservice nivå om vi har hand om alla uppgifter allihopa.
Det var UK marknaden som påverkades allra mest, vi skulle bli "outsorced" de skulle dela upp kundsevice jobbet i 2 delar, ena delen skulle ta hand om alla beställningar som görs, andra delen skulle ta hand om CC (Customer Care) dvs allt som inte handlar om beställningar.

Det var bara några få från UK som skulle få behålla sina jobb, annars ska alla ersättas.
I juni 07.

Alla marknader skulle bli outsorced i sinom tid, allra sist Holländska teamet i slutet av året om jag minns rätt.

Vad jag dock fick veta var att SCAN teamet (sve, no, den, fin) skulle få stanna och behålla sina jobb.
Men jag var inte en av dem.
Eftersom jag bara var inhopp för SCAN om någon av de två svenska eller den norska killen var sjuk eller hade semester.

För att göra en mycket lång historia något kortare så fick vi veta att vi skulle få en bonus om vi stannade till sista dagen, vi från UK teamet.
Det tog ett par månader innan vi ens fick veta vad bonusen var.
Vi fick till slut veta att det var 250 pund i månaden vi kunde få ihop.
250 x 4 (mars, april, maj, juni) alltså 1000 pund.
Dock fanns det hakar.
Såklart.

Vi var tvugna att hålla uppe med 99% service nivå.
Vi fick ha en sjukdag i månaden.
Sen var det något mer jag inte ens minns.

Men det var väl okej.

Tills de sa att bonusen kommer bli skattad.

Kul. Väldigt kul.
Det fanns alltså inte en chans att få ihop hela 1000 pund.
Jag har dessutom haft sjukdagar, inte haft full procentenhet som man var tvungen att uppnå, och det är nu 19 juli och någon bonus har jag inte sett röken av.
Jag vet inte ens hur mycket jag får än.

Det tär lite på en människa som är i behov av den där bonusen.

No comments: